söndag 14 februari 2010

Helgen



Älskade M kom hem efter jobbet i fredags, och hade med sig ett fång röda rosor till mig. Jättevackra var de.
Till alla hjärtan men lite i förväg så jag kunde njuta av dem i helgen när jag var ledig. Han e både klok o fin han.

Vi inmundigade en mycket god fisk- och skaldjurssoppa (istället för gryta som var planerat). Till det blev det ett gott vitt vin, som vi köpt på en vingård när vi körde hem från Italien i somras.

Somnade gott på kvällen, var lika trötta båda två. Jag vaknade igår redan vid 7-tiden. Smög upp, läste tidningen. Chockade mina blommor med att ansa och vattna dem på dagtid, har mest skett nattetid senaste månaden. Får väl se om de överlever detta.

M som, som vanligt kunde sova hur gott som helst vaknade framåt förmiddagen och då blev det frukost.
Gav oss iväg för lite spel på hästar och inköp av mat.
God fika hemma hos mamma o pappa. Hon gillar att skämma bort M med hembakat, och han uppskattar det verkligen, den gottegrisen. Jag är ju inte så känd för att baka precis. Nån gång faller andan på, men det är långt mellan gångerna.

Efter det blev det på hemvägen en tur till, inköp av ljus i alla de former. Det går åt den del, vi "eldar" varje kväll.

Efter hemkomst blev det inventering i frysarna, hade ingen eg. koll på vad som fanns där. Nu är det iaf ordning. Hittade 1 kg vildsvinsfilé som förpackningen hade gått ett litet hål på. Lite frysskadad. Så den åkte i grytan och koktes till Lucas. Snacka om bortskämd hund. Men han ska ha det bra, det är viktigt.

Lugn kväll igår, med lite OS och lite melodifestival. Inte så spännande nåt av det. Hockeytjejerna vann iaf.
Lördagen innehöll också ett 30-tal nysattacker för mig. Jag/vi har druckit Kan Jang varje dag sen M blev sjuk förra veckan, den tog slut i fredags..... nu nyser jag. Har det samband el är det slumpen?

Idag var det tidig morgon igen för min del. F-n att man inte kan sova. Nyser och är snuvig. M fick sovmorgon, men han kom smygande vid 0930 och var sugen på frukost.

Tog en lugn långpromenad i parken och tog med oss "gammalt" bröd till fåglarna som andra pensionärer. Men det är kallt och snöigt och en tuff tid för gäss, änder och småfåglar. Men jösses vad fiskmåsar det var där också.... och de skulle ha allt.. trodde de...

Och nu står käre M i köket och brassar käk, dovhjortsfilé med massa smaskiga tillbehör. Jag är utvisad från köket så jag vet inte riktigt vad det blir.

Har hängt upp tavlor idag, X i taket, har bara bott här i 6 månader. Ser genast lite trevligare ut.

Nu ropar M, maten är färdig. Pausar i skrivandet.

40 minuter senare är jag tillbaka

--mmm, det blev verkligen gott. Mätt och gla' nu.

Åhhh förresten, i fredags ringde de från FK och ville tala lite med mig. Härligt, jag har varit sjukskriver i 2 månader och har ännu inte fått en spänn från dem.
Nu undrade hon om jag var sjuk ?
Vad svarar man på det ? Ja, jag är sjukskriven och ska jobba halvtid månaden ut.
Ja, vad bra sa hon för jag hade inte friskanmält mig ju. Hon hade bara mina läkarintyg fram till 31 jan.
Nä just det, pga att jag är sjukskriven 50%.
Nästa fråga var, Du var ju sjukskriven för drygt ett år sedan också en tid. Är det samma sak nu som då?
Ja du, sa jag, vad står det i läkarintygen du har?
....*kort tystnad*.... ja då hade du ont i ryggen efter en bilolycka,
ja det stämmer sa jag och vad står det nu då ?
....*kort tystnad*... Ja, du har opererats och tagit bort hö ovarial + tumör.
Ja det stämmer sa jag. Verkar det vara samma sak ?
Nej, sa hon, lite dröjande... det var ju en ganska dum fråga från mig....
Och jag sa: vet du, jag är faktiskt benägen att hålla med dig lite där.
Ja, förlåt sa hon, det var ju dumt av mig.
Ingen fara, sa jag, men nu vet du iaf.
Nu ska jag genast se till att betala ut dina pengar till dig som du har rätt till fram till nu avslutade hon med.
Jag tackade och sade att det var ju snällt, då blir jag glad. Och så önskade jag henne en riktigt god helg.
Hon önskade detsamma och bad återigen om ursäkt.
Det behövs inte sa jag nu har vi ju rett ut hur det ligger till.

Så nu får vi se om de ringer igen när det gäller sista delen med 50% sjukskrivning.
Men hon var iaf mycket vänlig, synd bara att de har så otroligt lång handläggningstid. Förra gången jag var hemma länge tog det 5 månader !!!! innan jag fick nå'ra pengar alls. Då var jag mer än lite trött på dem.

M ska snart börja packa, han åker i morgon och kommer hem på fredag.
Så det blir Lucas och jag i veckan bara. Ska ta igen mig och vila så mkt det bara går, då jag inte är på jobb förstås... :-)





En fortsatt fin alla hjärtans dag önskar jag er alla.

KRAM // Cecilia








"På moderna tavlor går ofta bara signaturen att förstå"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TACK för din kommentar....