fredag 4 februari 2011

Funderingar

.... har en del tid att ägna åt funderingar när jag sitter här med benet i högläge.

Tacksamhet, realism, bitterhet, enenrgidränerare, glädje, livsnjuteri.

Tacksamhet börjar jag med tror jag.
Är man tacksam över lite, har man mycket att vara tacksam för.
Varje dag finns det ju ngt att vara tacksam över.
En kommentar i bloggen, vädret, att jag inte har ngn svår sjukdom, små saker som fågelkvitter, en god frukost, att ngn säger att de saknar mig, en kram skickad i cyberrymden, ngn tänkte ju på mig.

Realism, ja den är svår. Vad skulle jag vara riktigt riktigt jä*la glad över. Tja tex att vara ekonomiskt oberoende, alltid få vara frisk, men om man ska vara lite mer realistisk.
En dröm vore att vinna en kock i hemmet en månad. Som lagar hälsosam mat och serverar den vackert. Jaja, jag vet jag har ju min älskade M och han är inte dum i köket alls, tvärtom, riktigt duktig. Men han reser ju så mkt. Och när han är borta öppnar jag knappt kylskåpsdörren. Restaurangmat eller näringsdrycker blir mitt alternativ. Det finns ju såna tävlingar där man kan vinna sin kock.....hmmm nåja ändå inte så realistiskt kanske.


Bitterhet, den är också svår. Det finns säkert de som har anledning att vara bittra, men varför låta det gå ut över andra?
Det finns ju många bittra människor. Så synd att lägga energi på sånt när det är lättare att vara neutral el kanskte t.om bjuda på ett leende.
Nu lade jag väl upp till straffspark känner jag, men det är mina tankar. De kan naturligtvis vara helt felaktiga.

Energidränerare, såna har jag sorterat bort ur mitt liv. Varför ska man umgås med människor som tar mer än de ger. Och nu menar jag inte materiella ting. Men vissa människor gör att man känner dåligt samvete så fort man varit i kontakt med dem. De kräver mer av andra än de är beredda att ge själv. Nä, det orkar jag inte med mer.

Glädje..... ett vackert ord. det finns mycket jag känner glädje över. Att min hund blev frisk/friskare igen tex efter att han låg jättesjuk för 14 dagar sen.
Jag känner glädje över att jag har en fantastisk man i mitt liv. Min älskade M. Ja, min och min, man kan inte äga andra, men just nu delar vi vår tid med varandra iaf. Jag känner glädje över att ha ett bra jobb. Jag har få men fina vänner, dem är jag rädd om. Glädje och tacksamhet är väldigt närbesläktat känner jag.

Livsnjuteri, ja det är en sak i sig. Jag och älskade M njuter av samma saker. Vi älskar god mat (tyvärr inte alltid så nyttig kanske). Vi gillar vin, har ett par härliga vinprovningar inbokade under våren. Vi reser så mkt vi kan. Ser just nu fram emot en underbar resa till Italien i början av sommaren. Där ska vi hyra ett hus i en olivlund på en bergssluttning 12 km upp på slingrande vägar från medelhavet. Besöka härliga vingårdar planerar vi också att göra under den trippen. Ibland tar vi en heldag på sängen med en eller ett par bra filmer, eller letar nya resmål med varsin laptop i knät. Går bara upp för att äta och dricka.
Vi kopplar av och bara njuter av livet helt enkelt.
Eller det kanske inte är så enkelt, men man måste prova.

Ja, det var dagens funderingar från tankesmedjan.

Ha det fint alla, och glöm inte att känna glädje, tacksamhet och njuta av livet.


KRAM Cecilia



"Handla med godhet, men förvänta dig inte tacksamhet"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TACK för din kommentar....