onsdag 21 juli 2010

Bestämmelser är bestämmelser, de ska följas oavsett vad.

Idag blir det en del gnäll, så vill ni inte läsa... sluta HÄR !!

Men blir lite kul grejer jag gjort också.

Angående min sjukskrivning för foten 25%.
Ringde och sökte en handläggare på FK varje dag i en vecka. Ingen visste vem som var ansvarig. Jag var tvungen att få besked om jag fick jobba hela dagar eller inte. Vissa jag talade med sa att det avgör du själv medan andra sade att, absolut inte... du får inte avgöra det själv. Nähä sa jag kan jag få ett besked då hur jag ska göra. Nej det fick jag inte. Försäkringskassan i ett nötskal. Och allt ska ta minst 30 dagar att utreda.

Hur ska man göra när man söker svar men inga får?

Jag blev så j**la less på den dam jag pratade med i torsdags att jag sa.. glöm alltihop. Jag friskskriver mig. Hon sade t.om att jag inte fick åka till Danmark på min semester för jag var sjukskriven. Nej sa jag jag har sem . Men då sa hon att om jag var sjukskriven innan och efter sem så skulle jag ansöka hos dem för att få vistas utomlands. Nej du, sa jag.. jag skiter i det. Jag pallar inte med era påfund.... jag är friskskriven f.o.m nu.

Hon sa också att jag var utförsäkrad f.o.m 22 aug. för de lägger ihop tiden då jag opererades för mina tumörer och nu med foten. Så skulle jag behöva operera foten i sept, så står jag utan ersättning. Kan ni fatta ?? Det kan inte jag.

Hon t.o.m ifrågasatte att det var 14 månaders väntetid hos ortopeden. Hon sa: ring Ellenbogen där kan du komma till. Ja eller hur.... det gick inte alls.

Jag sade att min doktor sagt att om man går till privat läkare (vilket jag ju gjort, både till privat sjukgymnast och läkare) så kunde man begära ersättning hos FK för kostnaderna, det förkortar ju sjukskrivningen. Men nej sa damen på FK, det gör vi inte. Snacka om att bli motarbetad hela tiden. Man gör allt man kan själv för att bli bra. Men inget stöd el hjälp från dem att vänta inte. Nej tvärtom. Ifrågasätts ALLT.

Hur kan man vara så regelstyrd, kan man inte ta fall för fall och bedöma ? Nej då det går inte, paragrafer och regler måste följas till 110% in absurdum.
Bestämmelser är bestämmelser och måste följas.
Det finns de som har det mycket värre än jag i sina strider mot FK. Så jag ska eg inte gnälla. Men blir så j--la less på deras bemötande.

Nåväl. Jag tog in mina läkarintyg igen från arbetsgivaren innan jag gick på sem. Och struntade i att sjukskriva mig.

Igår ringde kvinnan från FK igen. Hon sade... jag har en god nyhet och en dålig. What a surprise tänker jag då.
Den goda nyheten var att jag skulle få ersättning fram till 9 aug. Den dåliga var att de inte godkände att jag jobbade hela dagar så därav att det inte blev längre än till just 9 aug. Så jag sa.. men ...när vi talades vid förra vecka sa jag ju att jag friskskrev mig från den 15 juli. Gick det inte hem eller ?

Jaha sa hon är du bra i foten då?
NEJ !!!!! det är jag inte, men eftersom allt är så svårt hos er så skiter jag i min sjukskrivning. Jag jobbar, och om hälsenan går av kommer jag att hänvisa till dig.

Då säger kvinnan: - ja men eg är det ju så att den åkomma du har i din fot inte är godkänd att sjukskrivas alls för. Det borde dr veta.
Jaha, vad konstigt säger jag till henne, för samtliga dr jag träffat för foten vill sjukskriva mig mer än 25%. För att den var i ett uruselt skick.
Varför tar hon inte det med dr direkt, varför sitta och hacka på mig för att dr borde vet detta.
Jag kan ju inte veta vad man får sjukskrivas för och inte. Ska jag ifrågasätta dr ??
Det är ju deras jobb, läkarnas alltså, att avgöra hur man ska bete sig, vila, opereras, träna, behandlas, osv då man är sjuk, skadad el dyl. Men i fortsättningen ska man tydligen ringa och kolla med Fk om det är korrekt det dr bedömt. Men det tar ju minst 30 dagar att få ett svar ... så hur ska man göra ????? MOMENT 22.... Blir fel hur man gör...
Men nu är det tydligen så att FK bestämmer vem som är sjuk och vilka sjukdomar/skador som man får sjukskriva sig för. BASTA !!!
Jag vet att det finns många fuskare som vill ha pengar och det är de j**larna som förstör för alla andra. Jaga dem i stället.



Fy så less jag blir på FK. Jag hoppas att jag aldrig nånsin mer behöver komma i kontakt med dem. Jag ska göra allt jag kan för att aldrig bli sjuk igen.

NOG om detta nu.

Älskade M kom hem i lördags. Hade med sig 2 kg färska Vätternkräftor som vi mumsade i oss på kvällen. Eller njae det blev ca 10 st kvar till liten lunch på söndagen.

Mmmm så härligt att ha honom hemma igen.

I måndags började det stora äventyret, jag ska försöka lära mig att golfa.

Älskade M har spelat i massor av år. Det vore ju trevligt om vi kunde göra det ihop. Så många fina resor man kunde göra då. Finns ju kanongolfresor över hela världen.

Så ner till Hylliekroken, "köpte" en hink bollar till utslag och sen börjades det. M talade om för mig vad det var viktigaste att tänka på och hjälpte mig tillrätta då det inte blev så bra. HAn gjorde utslag också så jag studera hur han gjorde.
SKITKUL. Jag träffade bollen massor av gånger. En del fjuttslag också så klart. Men ca 95 meter med en järnsjua. Tydligen inte helt illa.



På tisdagen var det dags igen. Gick ännu bättre då. Provade nästan alla klubborna.
SKITKUL även då.
Och idag är M ute på riktig golfrunda på morgonen, så vi ska ge oss av till Hylliekroken igen i em.
Sen efter sem ska vi boka tid hos en pro för att se om det är hopplöst fel det jag gör eller om det finns hopp.
Efter det blir det mer utslagsträning för att sedan påbörja en kurs..
Måste ju liksom bli bra i foten innan jag kan ge mig ut och gå rundor ändå ju.

Kvällarna har vi tillbringat på olika restauranger i stan, vem ids laga mat i denna värmen. Igår kom kompisar förbi på en liten drink innan vi alla gav oss ut för god mat och dryck. De skulle åka till England idag på sem, så trevligt att träffas innan de stack iväg.

Igår morse när vi vaknade och klädde oss för morgonrundan, låg Lucas helt apatisk på sidan på golvet. Han försökte flera ggr att resa på sig men det gick inte. Jag fick lyfta upp honom och hjälpa honom. M tog direkt plånboken och bilnycklarna och sa... skall vi åka till dr med honom??
Vi väntar sa jag, vi får försöka få honom att gå först. Men oj vad han linkade.... kunde knappt gå. Och så ledsna ögon han hade. Men han kom igenom rundan iaf., Hem och så fick han massage och lite gott att äta. Aptiten var det iaf inget fel på. Jag ringde djursjukhuset, de sa att det lät som en överansträngning. Så det blev massage flera ggr i går. På kvällen följde han med oss ut och käkade. Gick ganska hyfsat när vi gick hem. Och idag märks det nästan ingenting.....SKÖÖÖÖNT.


Ni får ha en bra onsdag... njut av allt ni kan.

KRAM Cecilia



"En frisk kropp är den finaste rikedom du kan äga"

4 kommentarer:

  1. FK är sannslösa, jag fick besked när jag lämnade in mina läkarintyg att "bara" för att man har cancer ska man inte tro att man kan vara sjukskriven.... SUCK!! Hoppas dom snart kan fixa din fot så den blir bra.
    Lycka till med golfandet!
    Och hoppas verkligen Lucas blir helt bra igen så det bara var en överansträngning.
    Kram Lisbet

    SvaraRadera
  2. Statsförvaltningen är som ett spädbarn; en matsmältningskanal med en omättlig aptit i ena ändan och ingen ansvarskänsla i den andra.
    /Ronald Reagan (förmodligen det enda vettiga den karlen sa)

    SvaraRadera
  3. Orkar inte ens kommentera FK men blev orolig ang Lucas. Hoppas verkligen han är bättre nu.
    Kram på dig och kämpa på trots att det känns ooomöjligt ibland. Ja jag veet att det är lätt att säga ;-)

    SvaraRadera
  4. Lisbet: Nä, man ska ha så lite med FK att göra som det bara går. Fattar inte hur man orkar jobba där ens. Jag hade skämts. Lucas är det lite upp och ner med....

    Danielsson: Klokt sagt av Reagan

    Tanten: Mmm lite piggare var han i morse, men det går lite upp och ner det där. Hoppas han snart blir bättre. Jag åker bort en vecka nu och Lucas ska vara hos "riktiga" husse. Så lite orolig är man allt. Man vill ju se själv hur han mår liksom.
    Jajemän, foten i kläm. Här kämpas det på, ger minsann inte upp i första taget. Blev bara en aning frustrerad efter min kontakt med överförmynderiinstansen FK.

    KRAM tiller alla 3

    SvaraRadera

TACK för din kommentar....